Vandaag de dag ontstaan er talloze innovatieve businessmodellen. Er worden volledige nieuwe industrieën gevormd, terwijl oude branches afbrokkelen. Jonge succesvolle bedrijven dagen de oude garde uit, waarvan sommige koortsachtig hun best doen zichzelf opnieuw uit te vinden.
Hoe denk je dat het businessmodel van jouw organisatie er over twee, vijf of tien jaar uitziet? Behoor je tot de dominante spelers? Sta je tegenover concurrenten die je proberen af te troeven met geweldig nieuwe businessmodellen?
Een businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.
Het Business Model Canvas is een denkwijze van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur waarmee je het businessmodel van jouw organisatie kunt beschrijven, overdenken en onderzoeken. Dit concept is over de hele wereld toegepast en getest. Zij denken dat een businessmodel het beste kan worden beschreven aan de hand van negen basis bouwstenen, die de logica laten zien van hoe een bedrijf geld wil gaan verdienen. De negen bouwstenen omvatten de vier hoofdgebieden van een onderneming: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid. Het businessmodel is als een blauwdruk voor een strategie die geïmplementeerd gaat worden door organisatiestructuren, processen en systemen.
Wil je meer weten over het model bekijk deze video. BMC